Ve Starém Plzenci, kde působila na ZŠ jako učitelka, se v revolučním období roku 1989 zapojila do zakládání Občanského fóra, posléze se stala také členkou instituce PAU (Přátelé angažovaného učení), v níž s ostatními usilovala o změnu v přístupu k učení.

Autorský tým: Gréta Přibáňová, Natálie Kraftová a Josef Brnka
Pedagogické vedení: Mgr. Lenka Brnková
Škola: ZŠ Starý Plzenec

„Učila jsem zrovna vzájemnou polohu přímek, když přišla soudružka ředitelka na hospitaci. Prý že nemám výchovný cíl. Ptala jsem se tedy, kde mám vzít výchovný cíl u rovnoběžek a různoběžek, načež mi řekla, že jsem přece měla použít příklad rozchodu kolejí u nás a v Sovětském svazu. Na Slovensku v Čierné nad Tisou se totiž musely měnit vagóny, protože u nás byl rozchod kolejí širší a tam užší. Tak jsem se bránila, že tohle mě vůbec nenapadlo a navíc koleje přece nejsou přímky.“

Zdena Matějková: Rozhlasová reportáž